Dag 1 tot en met 5 - Reisverslag uit Bemmel, Nederland van Maureen Brom - WaarBenJij.nu Dag 1 tot en met 5 - Reisverslag uit Bemmel, Nederland van Maureen Brom - WaarBenJij.nu

Dag 1 tot en met 5

Door: Maureen Brom

Blijf op de hoogte en volg Maureen

22 Februari 2016 | Nederland, Bemmel

Hallo iedereen!
Sorry dat ik pas zo laat iets op mijn blog zet, maar vanwege problemen met de computer uploadde het reisverslag niet en verder was ik er niet meer aan toe gekomen. Maar ik ga proberen om zo snel mogelijk alles bij te werken en alles over mijn reis te vertellen!



Op vrijdag 5 februari, gingen we met het vliegtuig op weg naar Istanbul, om vanuit daar over te stappen naar Kaapstad.
Op zaterdag kwamen we dan aan in Kaapstad en stonden onze buddies ons op te wachten met een Nederlandse vlag en een andere, zelf gemaakte poster. Hier ontmoette ik voor het eerst mijn buddy.
Met de schoolbus gingen we naar het hostel waar we met de groep verbleven, we zaten naast onze buddies om alvast kennis te maken, want later in de week zouden we een paar keer met de lessen meelopen en we hadden nog meer activiteiten met de buddies.


Op zondag hadden we een rustige dag, rond 8 uur gingen we weg met de busjes om naar Cape Agulhas te gaan, het meest zuidelijke punt van het continent. Eerst gingen we een vuurtoren op, om daar rond te kijken, daarna liepen we met z'n allen naar het meest zuidelijke punt. Hierna gingen we naar een kleine baai waar we konden zwemmen, maar de golven waren eigenlijk zo hoog dat zwemmen niet echt lukte. Al met al was het een rustige, maar wel heel leuke dag.



Op maandag gingen we voor het eerst naar de school, ik was heel erg benieuwd naar de school en de lessen. De school zag er veel beter uit dan ik had verwacht en is heel groot, bijna alle klaslokalen hadden een beamer en een whiteboard, wel schreven de docenten nog op krijtborden. We werden wel als grote blanke groep een beetje aangestaard, maar dat snapte ik wel.
De lessen waren wel heel apart, de docenten zijn veel hardhandiger dan in Nederland, dat was voor velen van ons wel even wennen. Ik kan de taal wel beter verstaan en begrijpen dan ik had verwacht, maar wel alleen als er langzaam gesproken wordt.
Nadat we een paar lessen hadden gevolgd gingen we naar de assembly, een soort bijeenkomst van de hele school in de aula. Hier werd er door een koor gezongen en werden we verwelkomd, ook werd duidelijk dat een aardig groot deel van het opgehaalde geld naar de Emil Weder zou gaan, om de leerlingen en de school te steunen.

Op dinsdag gingen we naar de townships van Kaapstad. In de ochtend liepen we mee met een programma van Cape Town Ajax, hierbij gaf iemand lessen aan basisscholen in de townships. De helft van deze les bestond uit educatie over gangs, gezond zijn en andere belangrijke zaken, en de andere helft werd aan voetbal besteed. Ik vond de lessen heel leuk gedaan en de kinderen hadden er duidelijk plezier in, ook is het belangrijk dat de kinderen over de gangs leren, omdat dat in de sloppenwijken wel een grote rol speelt.
Voordat we naar Khayelitsha zouden gaan, de grootste township van Kaapstad, met maar liefst 1,5 miljoen inwoners, gingen we naar Stellenbosch. Dit contrast was wel heel apart, want Stellenbosch is een rijke blankenwijk, het was dus heel apart om vanuit daar naar Khayelitsha te gaan.
In Khayelitsha gingen we naar de Safehub, een groot voetbalveld midden in de township, wat als een veilige plek voor de kinderen dient. Hier kunnen zij komen voetballen en spelen, zonder zich zorgen te hoeven maken.
De mensen van de Safehub waren heel erg energiek en waren aan het dansen en het zingen met ons. Het lied dat ze zongen ging zo:
`I love you, you love me, that's the way it should be,
I love you, you love me, that's the way it should be.
Dance together, dance together, that's the way it should be,
Dance together, dance together, that's the way it should be.'
Deze tekst vonden wij allemaal heel toepasselijk, want het maakt niet uit wie je bent en waar je vandaan komt, we zijn allemaal gelijk.
Na het dansen, zingen en een rondleiding gingen we twee potjes voetballen. Eigenlijk wilden nog een derde potje doen, maar hier was het jammer genoeg te warm voor.
Ook naar de Safehub is een donatie gegaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Bemmel

Maureen

.

Actief sinds 08 Sept. 2015
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 2160

Voorgaande reizen:

05 Februari 2016 - 20 Februari 2016

Genadendal, Zuid-Afrika

Landen bezocht: