Dag 6 - 9 - Reisverslag uit Bemmel, Nederland van Maureen Brom - WaarBenJij.nu Dag 6 - 9 - Reisverslag uit Bemmel, Nederland van Maureen Brom - WaarBenJij.nu

Dag 6 - 9

Door: Maureen Brom

Blijf op de hoogte en volg Maureen

24 Februari 2016 | Nederland, Bemmel

Heyy!

Op de zesde dag van onze reis, op woensdag, gingen we weer terug naar de Emil Weder school en gingen we in de middag met onze buddies mee naar huis toe. De lessen waren net zoals de vorige keer, een aparte, maar interessante ervaring.
Nadat de schooldag afgelopen was, ging ik met mijn buddy mee de schoolbus in, om vervolgens 10 - 15 minuten naar haar bushalte te rijden. Mijn buddy woonde in een klein dorpje naast Genadendal, genaamd Voorstekraal. Ik zag al wel meteen dat Voorstekraal geen heel welvarend dorp is en dat merkte ik ook toen ik eenmaal bij mijn buddy thuiskwam, na even lopen.
Ik was toch wel geschokt door de staat van het huis. In het golfplaten dak zaten gaten en ze leefden met zijn 5en in een ruimte die amper groot genoeg was om in je eentje in te leven.

We hadden afgesproken om met Sam, Hidde, twee groepsgenoten van mij, en hun buddies, mee te gaan naar het huis van de tante van de buddy van Sam.
Deze tante woonde in Greyton, een dorp aan de andere kant van Genadendal, dat wel duidelijk iets welvarender was dan Voorstekraal. Oorspronkelijk was Greyton ook een blankenwijk.
Vooral het contrast tussen de twee dorpen was iets dat veel indruk op mij maakte, het was namelijk nog geen kwartier rijden, maar je kwam in een compleet andere buurt terecht. Het huis van de tante van Sams buddy was ontzettend mooi, met een eigen zwembad en een gigantische tuin. Ik vond dit wel confronterend, omdat je nog geen halfuur daarvoor in een arm dorp had gezeten.

De dag erna, op donderdag, hadden we een meer toeristische dag. In de ochtend gingen we naar de Tafelberg, wat een ontzettend mooie plek was, en in de middag gingen we naar het district 6 museum.
District 6 is een wijk in Kaapstad die in de tijd van de apartheid compleet is platgegooid om er nieuwe huizen te kunnen bouwen voor de blanken. Hierdoor zijn talloze families verscheurd en hebben veel vrienden elkaar nooit meer terug gezien.
In het museum kregen we een rondleiding van een man die zelf in district 6 heeft gewoond voordat het platgegooid werd. Hij vertelde over district 6 zelf, maar ook over zijn eigen ervaringen tijdens deze gebeurtenis.
Ik vond zijn verhaal wel indrukwekkend, omdat hij gesplitst werd van al zijn vrienden en deze nooit meer heeft teruggezien. Toch had hij ook wel mazzel, omdat hij als een van de weinigen bij zijn familie was gebleven.
Daarna konden we nog even rondkijken in het museum. Er was een grote plattegrond van district 6 en er hingen overal foto's van hoe het district was geweest voordat het verwoest was. Er stond ook een grote paal met alle straatnamen van district 6 erop, dit was vooral iets wat indruk op mij achter liet, omdat het zoveel straten waren.

Op vrijdag gingen we iets doen wat ik zelf een van de leukste activiteiten vond, we gingen namelijk naar onze social service. Hier zouden we eerst kennis maken met de mensen die wij zouden gaan helpen en zouden we gaan bepalen wat we gingen doen, zodat we op maandag aan de slag gingen.
Wij mochten naar de crèche van Genadendal. Toen we daar aankwamen was het al leuk: alle kinderen riepen naar ons 'you're going to help'.
In de crèche gingen we eerst even naar buiten toe, om met de kinderen te spelen en daar ook een beetje rond te kijken. De kinderen waren echt heel erg lief en vonden het duidelijk heel leuk dat wij er waren, ze klommen allemaal op je, zaten aan je haar en wilden van alles met je doen.
Toen de kinderen een film gingen kijken, gingen wij even rondkijken wat er kon gebeuren in en buiten het gebouw en hadden we even met de begeleiders gepraat. De vrouw die in de keuken werkte wilde graag dat de keuken opnieuw geverfd werd en dat we iets met het thema 'eten' zouden doen, zoals groenten en fruit op de muur tekenen.
Het was ook wel nodig om de keuken een nieuw laagje verf te geven, de oude verf bladderde er op veel plaatsen al vanaf en het zag er daardoor ook meteen heel oud uit.
Zelf hadden we ook besloten dat we de schommels opnieuw zouden verven, omdat dat toch ook wel nodig was.

In het weekend zat natuurlijk alles dicht, dus op zaterdag hadden we weer een 'touristen dag'. Met de busjes reden we naar Hermanus en daar gingen we op de boot om naar Dyer Island te gaan, hier gingen we dolfijnen en zeehonden spotten. Met een beetje mazzel konden we ook pinguins zien, maar jammer genoeg hadden wij die mazzel niet.
Na Dyer Island gingen we nog even zwemmen