Dag 10 - 12 - Reisverslag uit Bemmel, Nederland van Maureen Brom - WaarBenJij.nu Dag 10 - 12 - Reisverslag uit Bemmel, Nederland van Maureen Brom - WaarBenJij.nu

Dag 10 - 12

Door: Maureen Brom

Blijf op de hoogte en volg Maureen

28 Februari 2016 | Nederland, Bemmel

Hallo!
Dit is dag 10 tot 12 van mijn reis:

Op zondag gingen we naar Robbeneiland en kregen we daar ook een rondleiding van iemand die daar
zelf als gevangene had gezeten.
Eerst reden we in een grote bus over het hele eiland zelf, het was eigenlijk veel groter dan ik had verwacht. Na
de rondleiding gingen we hetzelfde blok in als waar Nelson Mandela in had gezeten.
Hier kregen we een rondleiding van een man die zelf ook in dat blok als gevangene had gezeten, het
was wel apart als zo iemand dan over de gevangenis vertelde, omdat je weet dat hij het allemaal zelf
heeft meegemaakt.
Het was vooral heel indrukwekkend om de cellen te zien waar de gevangene in hadden gezeten, ze
waren namelijk echt heel erg klein en het was onvoorstelbaar om te bedenken dat daar iemand in had
geleefd. Vooral iemand als Nelson Mandela, die zoveel voor Zuid-Afrika heeft betekend.

In de middag gingen we naar het centrum van Kaapstad en hebben we daar souvenirs gekocht op een
marktje en wat door de stad gelopen.

Op maandag gingen we terug naar de plekken waar we onze social services zouden afmaken. Dus wij gingen
weer terug naar de crèche. Alle inkopen om de keuken en de schommel te verven waren de dagen
daarvoor door de begeleiders van onze school gedaan en we hadden dus alle spullen om aan de slag te gaan.
Ik begon met mijn buddy en nog twee mensen met het schuren van de schommel. Daarna zouden we
er rode en gele verf overheen doen, zodat hij weer een leuke felle kleur zou krijgen.
Binnen waren ze bezig met de keukenmuren plamuren, om ze daarna wit te verven. Wij zouden daarna in
de middag terugkomen om wat groente en fruit op de muur te tekenen en de zin: ‘An apple a day
keeps the doctor away.’ Deze zin vonden wij wel toepasselijk bij het etensthema.
Ik vond het verven heel leuk om te doen, ook omdat je met zijn allen bezig was met je
inzetten voor de crèche, en eigenlijk voor de samenleving van Genadendal.
Met een van de begeleidsters van de crèche hebben we een interview gehouden, dit was ook best
leuk en interessant om te doen.

Op dinsdag gingen we op safari met de buddies. Met hun grote schoolbus reden we naar het
safaripark en daar gingen we in 3 verschillende safaribusjes door het park rijden, met een begeleider
voorop. Hij vertelde ons dingen over de dieren die we zagen. We hebben heel veel dieren gezien, onder
andere: olifanten, zebra’s, buffels, nijlpaarden en natuurlijk leeuwen.
Ik vond het heel leuk om te doen.